نقشه خطوط فعال مترو تهران
نقشه مترو تهران به همراه مشخصات ایستگاه ها و اطلاعات مفید در رابطه با ایستگاه ها
نقشه جدید مترو : خطوط و ایستگاه های فعال متروی تهران
نقشه مترو دی 98
نقشه جدید مترو ایستگاه های فعال متروی تهران
نقشه مترو فعال خط 1 : کهریزک تجریش
شاهد - باقر شهر فرودگاه امام
نقشه مترو فعال خط 2 : تهران فرهنگسرا
نقشه مترو فعال خط 3 : آزادگان قائم
نقشه مترو فعال خط 4 : کلاهدوز ارم سبز
بیمه فرودگاه
نقشه مترو فعال خط 5 : تهران گلشهر
نقشه مترو فعال خط 6 : امام حسین دولت آباد
نقشه مترو فعال خط 7 : بسیج میدان صنعت
سوالات شما در رابطه با متروی تهران
نقشه مترو خط یک، کهریزک تجریش
مترو تجریش / مترو قیطریه / مترو صدر / مترو قلهک / مترو شریعتی / مترو میرداماد / مترو حقانی / مترو همت / مترو مصلی
مترو بهشتی
در ایستگاه مترو بهشتی می توانید تغییر مسیر داده و وارد خط آزادگان - قائم شوید
مترو مفتح / مترو هفت تیر / مترو طالقانی
مترو دروازه دولت
در ایستگاه مترو دروازه دولت می توانید تغییر مسیر داده و وارد خط شهیدکلاهدوز - ارم سبز شوید
مترو سعدی
مترو امام خمینی
در ایستگاه مترو امام خمینی می توانید تغییر مسیر داده و وارد خط فرهنگسرا - صادقیه شوید
مترو پانزده خرداد / مترو خیام
مترو میدان محمدیه
مترو شوش / مترو پایانه جنوب / مترو بخارایی / مترو علی آباد / مترو جوانمرد قصاب / مترو شهر ری / مترو پالایشگاه / مترو شاهد
مترو حرم مطهر / مترو کهریزک
انشعاب خط یک مترو از مترو باقر شهر
مترو باقر شهر
مترو شهر آفتاب / مترو فرودگاه امام خمینی
نقشه مترو خط دو، فرهنگسرا صادقیه
مترو صادقیه / مترو تهرانپارس / مترو شهید باقری / مترو دانشگاه علم و صنعت / مترو سرسبز / مترو جانبازان / مترو فدک / مترو سبلان / مترو شهید مدنی
مترو امام حسین
در ایستگاه مترو امام حسین می توانید وارد خط کوهسار - حرم حصرت عبدالعظیم شوید
مترو دروازده شمیران
در ایستگاه مترو دروازه شمیران می توانید وارد خط شهید کلاهدوز - ارم سبز شوید
مترو بهارستان / مترو ملت
مترو امام خمینی
در ایستگاه مترو امام خمینی می توانید وارد خط کهریزک - تجریش شوید
مترو حسن آباد / مترو دانشگاه امام علی / مترو میدان حر
مترو شهید نواب صفوی
در ایستگاه مترو امام حسین می توانید وارد خط میدان کتاب - ورزشگاه تختی شوید
مترو شادمان
در ایستگاه مترو شادمان می توانید وارد خط شهید کلاهدو ز- ارم سبز شوید
مترو دانشگاه شریف
مترو طرشت
مترو صادقیه
در ایستگاه مترو صادقیه می توانید وارد خط صادقیه - گلشهر شوید
نقشه مترو خط سه، آزادگان قائم
مترو آزادگان / مترو نعمت آباد / مترو عبدل آباد / مترو شهرک شریعتی / مترو زمزم / مترو جوادیه / مترو راه آهن
مترو مهدیه
مترو منیریه
مترو تئاتر شهر
مترو میدان ولیعصر / مترو میدان جهاد / مترو میرزای شیرازی
متروی شهید بهشتی
متروی سهرودی / متروی شهید قدوسی / متروی صیاد شیرازی / متروی خواجه عبدالله انصاری / مترو شهید زین الدین / مترو میدان هروی / مترو حسین آباد / مترو میدان نوبنیاد / مترو شهید محلاتی/ مترو قائم /
تاریخچه خطوط مترو تهران
شاید تاریخ حمل و نقلی در ایران را باید در زمان ناصرالدین شاه دانست، زمانی که حرف از ساخت تراموا بود امتياز ساخت تراموای شهری از جمله نکات پیش بینی شده در امتیاز نامهیی بود که « بارون یولیوس دو رویتر» در سال 1251 هجری خورشیدی روی کاغذ آورد. البته امتیازنامه استعماري رويتر پیش از اجرا به دلیل اعتراضات داخلی و مخالفت روس ها باطل شد.
حدود پنجاه سال بعد، ناصرالدين شاه در جریان آخرین سفر خود به فرنگ درسال 1306 ه.ق با دیدن ترافیك شهری فرنگیان و استفاده آنان از واگنهایی در داخل شهر كه به جای ماشین بخار از اسب برای كشیدن آن استفاده میشد به فکر وارد کردن این وسیله نقلیه عمومی در تهران افتاد. او با یك شركت بلژیكی قراردادي براي ساخت واگن اسبي در تهران بست و آن شركت نیز در اندك زمانی با انتقال ریلها و واگنهای آن به ایران اولین وسائل نقلیه ريلي شهری را به تهران آوردند. این واگنها روی ریلهایی به عرض كمتر از یك متر كه بر سطح زمین نصب شده بودند با دو تا چهار اسب (بسته به شیب خیابانها) كشیده میشدند و مردم مي توانستند از دروازه شهری ری تا باغشاه (میدان حُر امروزی) با آن سفر كنند.
اما نخستین برنامهریزیها برای بنیانگذاری متروي كنوني تهران به سال ۱۳۵۰ بازمیگردد. در مهر سال ۱۳۵۳ مطالعات مربوط به حل مشکلات ترافیک، مترو تهران توسط شرکتهای مشاور خارجی از جمله سوفرتو منتج به پیشنهاد سیستم اتوبان مترو (با ۷ خط) شد. بر اساس این پژوهشها، ساخت مترو به عنوان اساسیترین راه حل بهبود ترافیک تعیین شد. شرکتهای فرانسوی از سال ۱۳۵۶ عملیات اجرایی احداث خط ۱ مترو را در اراضی شمال تهران (بزرگراه شهید حقانی کنونی) آغاز کردند. عملیات اجرایی مترو تا آذر سال ۵۹ اجرای ۲۳۰۰ متر تونل و بخشی از سازه ۳ ایستگاه حدفاصل بزرگراه شهید حقانی و خیابان شهید بهشتی ادامه یافت ولی در این زمان و در پی جریانهای جنگ ایران و عراق، نمایندگان شرکتهای خارجی ایران را ترک کردند و در اواخر سال ۶۰ هیئت وزیران توقف کامل طرح توسط مشاوران خارجی را اعلام کرد. پس از آنكه ضرورت ساخت مترو در نماز جمعه تهران توسط آيت الله هاشمی رفسنجانی، ریاست وقت مجلس مطرح شد هیئت وزیران در فروردین ۱۳۶۴ اجرای طرح متروی تهران را تصویب و فعالیت ساخت مترو مجدداً در تهران آغاز شد. برنامه اول مترو شامل ساخت خط ۱ (میرداماد - حرم مطهر)، خط ۲ (دردشت - صادقیه) و مسیر برونشهری خط ۵ (تهران - گلشهر) جمعاً به طول ۹۰ کیلومتر با ۵۲ ایستگاه بود. فعالیتهای اجرایی این برنامه از سال ۱۳۶۶ آغاز شد.
اصغر ابراهیمی اصل، مدیرعامل وقت مترو که از سال ٦٥ تا ٧٦ سکاندار ساخت مترو در تهران بود، در خصوص آن روزها مي گويد :"سال ۶۵ همه مخالف ساخت مترو بودند. حتی ساختمان شرکت مترو به وزارت کشور تحویل داده و تبدیل به استانداری شده بود. هیچکس حتی یک اتاق نمیداد. کار از نمازخانه شروع شد. هیچ نقشهای در کار نبود تا اینکه در نمازخانه تعدادی نقشه پیدا شد. وقتی پیگیری کردیم که باقی نقشهها کجاست، مشخص شد که یک سبزیفروش نقشهها را خریدهاست. سپس با وجود یک ماه تحقیق بر روی کاغذها، سبزیفروش پیدا شد و بدین ترتیب ۱۹۰ کیلو نقشه در انبارش پیدا شد."
تاریخ افتتاح مترو تهران
در سال ۱۳۷۴ با توجه به اتمام بخشهایی از کارهای ساختمانی قراردادی برای تامین تجهیزات قطار شهری به امضا رسید و در پایان روز شانزدهم اسفند ۱۳۷۷ نخستین خط متروی تهران یعنی خط ۵ که تهران را به کرج میرساند به بهرهبرداری رسید. از آن زمان تا امروز هر سال بخشی از متروی تهران کامل شده است به طوريكه اكنون متروي تهران و حومه 125 ايستگاه فعال دارد و از ابتداي بهره برداري تا پايان شهريور 1398 حدود 8 ميليارد و 882 ميليون و 366 هزار و 276 سفر با آن انجام شده است
سوالات متدوال در رابطه با متروی تهران
بایگانگی نقشه مترو تهران
نقشه مترو تهران بروزرسانی در شهریورماه نود و هشت